פרושים - תהילים נד
בפרק תהילים זה תפילה ל-ה' שיושיע בגבורתו לכל המיחלים לחסדו ועיין ותראה תפילה נוראה ונפלאה שיש לכל אדם לומר בזמנו.
פירוש רש''י על תהילים נד
{ג} ובגבורתך תדינני. תנקום נקמתי כמו כי ידין ה' עמו (דברים ל''ב) : {ז} לשוררי. לעויני לשון אשורנו ולא קרוב (במדבר כ''ד) : באמתך. מתוך שאתה אמיתי ואמרת ליפרע מהולכי רכיל ורודפי הרג לכך הצמיתם :
פירוש מלבי''ם : ביאור הענין על תהילים נד
{ג} אלהים בשמך הושיעני, תושיע לי מצד שמך שאתה מושיע חוסים, ותדין דיני מיד אויבי מצד גבורתך, התשועה מצד החסד, והדין מצד הגבורה : {ד} אלהים שמע תפלתי, וגם האזינה ליתר הדברים שאומר עם התפלה : {ה} כי זרים קמו עלי, הם הזיפים שהם זרים ואינם קרובי שאול, ועדת עריצים הם שאול וגבוריו, שהם בקשו נפשי להרגני, לא בדין רק מצד שהם עריצים, ולא שמו אלהים לנגדם, לא שמו על לב שאלהים הוא מתנגד להם בדבר הזה שהוא נגד רצון אלהים, סלה סיום הענין : {ו} הנה אלהים עזר לי בעצמי, וגם ה' בסומכי נפשי שהם אנשי דוד וסומכיו ועוזריו, וגם ה' יצטרף להיות ג''כ עמהם לסמכני : {ז} ישוב, גם ישלם לאויבי, א. כדי שישיב הרע לשררי לשלם להם כרעתם, ב. באמתך הצמיתם מצד אמתת הבטחתך שהבטחת לי את המלוכה : {ח} (ח-ט) בנדבה, ואזבחה לך בנדבת לב ואודה שמך ה' כי טוב, במה שאז כאשר עטרו שאול ואנשיו על דוד ואנשיו לתפשם בא מלאך אל שאול ואמר לו כי פשטו פלשתים על הארץ, וישב שאול מרדוף אחרי דוד, ועי''כ מכל צרה הצילני, ובאיבי ראתה עיני הגם שראיתי באויבי לא הוצרכתי ללחום עמהם ולשפוך דם, רק הצלתני גם מזה, וזה היה אצלו עקר הנס שלא ניצול ע''י מלחמה ושפיכת דם :
פירוש מלבי''ם : ביאור המילות על תהילים נד
{ד} שמע, האזינה. העקר יאמר בלשון שמיעה והטפל בלשון האזנה כמ''ש בכ''מ, והתפלה היא העיקרית : {ו} בסומכי, בעזר סמכי נפשי : {ז} באמתך, עתה מתפלל שיצמית ויכרית ע''י אמתך, ר''ל לאמת הבטחתך שהבטחת שאמלוך, ובכ''ז בנדבה אזבחה לך, כאלו עשית דבר שלא היית מחויב מצד ההבטחה, באשר הוסיף טוב שהצילני מכל צרה, וגם שראתה עיני נקמה באויבי, ע''ד ושלומת רשעים תראה :
פירוש מצודת דוד על תהילים נד
{ב} מסתתר. מתחבא אצלינו : {ג} תדינני. תדין דיני לקחת נקמתי : {ה} כי זרים. אנשי הזיפים המה זרים משאול ואינם מבני משפחתו ועכ''ז קמו בי למסרני בידו : ועריצים. אנשים החזקים ממני מבקשים נפשי ואין בי כח לעמוד כנגדם : לא שמו. ומעולם אין פחד אלהים לנגדם ולא ימשכו ידם ממני מיראת ה' : {ו} הנה אלהים. עם כי אין הכח בידי אבל הנה ה' הוא עוזר לי והוא יהיה בעזרת סומכי נפשי : {ז} ישיב הרע. הרע הזה בעצמו ישיב לאויבי המסתכלים בי לרעה : באמתך. בעבור שאתה אל אמת לשלם לאיש כגמולו לזה הכריתם כאשר חשבו לי : {ח} בנדבה. ברוח נדיבה וטובה ר''ל בשמחת הלב אזבחה לך קרבנות : כי טוב. כי שמך הוא טוב : {ט} כי מכל וגו'. כי טובה כפולה עשה עמדי אותי הציל מכל צרה אשר חשבו אויבי לעשות לי ועוד ראתה עיני באויבי מה שחפצה לראות בהם :
פירוש מצודת ציון על תהילים נד
{ב} הזיפים. אנשי מקום זיף : {ז} לשוררי. ענין הבטה וראיה : הצמיתם. ענין כריתה כמו לבקרים אצמית (לקמן קא) :