פרושים - תהילים קלח
בפרק תהילים זה שבחים נוראים נתן דוד להקב"ה על חסד שעשה כמו וקיים הבטחתו ונתן לו המלוכה.
פירוש רש''י על תהילים קלח
{א} נגד אלהים אזמרך. לעיני השרים (מלאכים) : {ב} כי הגדלת על כל שמך אמרתך. שמך בעל גבורות קנוא ונוקם ואמרת הבטחת טובך וחסדך הגדלת על כל שמך אמרתך שאתה מעביר לנו על מדותיך וסולח לנו : {ג} תרהיבני. הגדלתני : {ד} כי שמעו. כששמעו אמרי פיך לא תרצח לא תנאף הודו על אמרי פיך על אנכי ולא יהיה לך כדי הוא להקבילם עול מלכותו עליהם תחלה ואח''כ יגזור כל גזרותיו : {ו} יידע. ייסר כמו ויודע בהם את אנשי סכות : {ח} יגמור בעדי. יסכים ע''י בקשותי : מעשי ידיך. בבית הבחירה שנאמר בו כוננו ידיך (שמות טו) :
פירוש מלבי''ם : ביאור המילות על תהילים קלח
{א} (א-ב) אודך, אודה שמך. עי' למעלה (ז' י''ח) שהודאת השם קטן מן המודה אליו בעצמו, ובא בעת שה' מסתתר בנסים נסתרים, רק נודע ע''י שמו שהוא הנהגת העולם כפי הטבע, הראשון מצוייר שעומד נגד אלהים, והשני מצוייר שעומד נגד היכלו מבחוץ :
פירוש מצודת דוד על תהילים קלח
{א} נגד אלהים. הם השופטים והחכמים כמו עד האלהים יבא דבר שניהם (שמות כב) : {ב} ועל אמתך. על שאתה מאמת אמרי הבטחתך לקבל שבים : כי הגדלת על כל שמך אמרתך. כי הנה כל שמות המקום ב''ה מורים על מרבית גדולתו והמורד במלך גדול הלא אחת דתו להמית ואין מועיל שום פיוס ולזה אמר כי אתה הגדלת על כל שם שיש לך המורה על הגדולה ומאשימים את החוטא מאוד הנה על כולם הגדלת אמרתך שהבטחת לקבל שבים ועם כי מלך גדול אתה : {ג} תרהיבני. תחזקני לשום בנפשי עוז ואמצות להתחזק בעבודתך : {ד} כי שמעו. כאשר שמעו אמרי פיך שאתה מקבל שבים אז יודוך : {ה} וישירו. לא ישירו שירי שחוק וחשק כ''א ישירו בדרכי ה' בהנהגת מדותיו : כי גדול וגו'. וראוי אם כן לשיר בדרכיו : {ו} כי רם ה'. עם שהוא רם מאוד מ''מ יראה את השפל וישגיח בו להקימו : וגבוה. עם כי מושבו בגבהי השמים מ''מ ממרחק ייסר את החוטאים : {ז} תחייני. ר''ל תחייני מהצרה : על אף אויבי. על כי בערה בהם אפם וחמתם לבלעני לזה תשלח עליהם מכת ידך ותושיע לי בימינך : {ח} יגמור בעדי. כאשר החל להראות חסדי כן יגמור בעדי ר''ל ישלים חסדו עלי לעולם : מעשי ידיך. הלא אני מעשה ידיך כי אתה המלכתני לזה אל תרף ידך ממני ואחוז בי :
פירוש מצודת ציון על תהילים קלח
{ג} תרהיבני. ענין התחזקות כמו ורהבם עמל ואון (לעיל צ) : {ו} יידע. ייסר כמו ויודע בהם את אנשי סוכות (שופטים ח) : {ח} יגמור. מלשון גמר והשלמה : בעדי. עלי : תרף. מל' רפיון :